​Proef 'Zorg in de wijk' Utrecht

Voor een betere organisatie van wijkverpleging

1 hecht team van zorgaanbieders die uw situatie door en door kennen. Persoonlijke en vertrouwde zorg, beter en efficiënter. Om dit te bereiken, willen wij de samenwerking tussen het wijkteam, de huisarts en de wijkverpleging verbeteren. Alles voor de beste ondersteuning thuis.

Daarom starten wij een proef

Vanaf 1 januari 2016 heeft elke wijk in Utrecht 1 voorkeursaanbieder voor wijkverpleging. De proef loopt 3 jaar. De proef geldt voor mensen met wijkverpleging van 18 jaar en ouder.

Er verandert niets als u dat niet wilt

Krijgt u nu zorg van een zorgaanbieder die niet onze voorkeursaanbieder is? Dan mag u gewoon bij deze zorgaanbieder blijven. U krijgt de vergoeding die u nu ook heeft.

Krijgt u al zorg van een voorkeursaanbieder? Dan hoeft u sowieso niets te doen.

Veelgestelde vragen 

​Nee, u gaat niets extra's betalen. Ook als u ervoor kiest om bij uw eigen zorgverlener te blijven. Wij vergoeden deze zorg volledig.
​Andere aanbieders in uw wijk krijgen geen contract met ons. Wij betalen deze aanbieders minder voor de zorg die zij u geven. Dit kan betekenen dat zij geen nieuwe klanten aannemen. Bestaande klanten mogen altijd blijven.
​Ja, dat kan. U mag op elk moment overstappen naar een andere aanbieder.
​Nee, hij is verplicht om zorg aan u te blijven leveren.
​​Ja, dat kan. Maar onze voorkeursaanbieder moet ook een contract hebben met uw nieuwe verzekeraar.
​​In 2016 moet de voorkeursaanbieder zorg aan u leveren. Kan uw voorkeursaanbieder u in 2015 geen zorg leveren? Bijvoorbeeld door gebrek aan personeel. Neemt u dan contact op met onze Klantenservice.
​Dan loopt de vergoeding in 2016 gewoon door. Ook als de zorgverlener in 2016 geen contract meer met ons heeft.
​​Ja, dat mag. U kunt overstappen naar alle zorgaanbieders. Als deze zorgaanbieder geen contract heeft met ons in uw gemeente, dan krijgt de aanbieder een lagere vergoeding. Dit heeft geen gevolgen voor u. U betaalt geen deel van de rekening zelf.
​​Ja, verzekerden van 18 jaar of ouder kunnen een PGB vv aanvragen. Voor meer informatie over het aanvragen van een PGB vv kijkt u op deze pagina.
​Het is belangrijk dat u dit bespreekt met de voorkeursaanbieder. Dit kan bij het maken van uw persoonlijke zorgplan. De voorkeursaanbieders met wie wij afspraken maken, zijn verplicht zorg te leveren die aansluit bij uw behoefte. Daar valt dus ook interculturele zorg onder. Kan uw voorkeursaanbieder deze zorg niet zelf leveren? Dan moet hij daarvoor een geschikte andere aanbieder inhuren.
​Bespreek uw klacht eerst met de voorkeursaanbieder zelf. Als u er niet uitkomt, kunt u gebruik maken van zorg van een andere voorekursaanbieder uit uw gemeente. Op de Zorgzoeker vindt u de contactgegevens.

Wij horen het ook graag als u ontevreden bent. Hier leest u hoe u dat kunt doen.

U kunt ook een klacht indienen bij Zorgbelang. Zorgbelang is telefonisch bereikbaar tijdens kantooruren op (030) 299 1 970. Of kijk voor meer informatie op www.zorgbelang-nederland.nl.
​Nu krijgt een wijkverpleegkundige voor alle behandelingen een vaste tijd. Zo is er bijvoorbeeld een vast aantal minuten voor het aan- en uittrekken van steunkousen, wondverzorging of helpen met injecties. Het maakt daarbij niet uit of dit bij u sneller gaat dan bij de andere klant. Bij deze proef heeft de wijkverpleegkundige meer vrijheid om te bepalen hoeveel tijd hij besteedt aan behandelingen.
Krijgt u volgend jaar voor het eerst wijkverpleegkundige zorg? En kiest u een zorgverlener met wie wij geen afspraken (dus geen contract) hebben. Dan vergoeden wij maximaal 75% van het gemiddeld door ons gecontracteerde tarief. Is de rekening hoger? Dan betaalt u het overgebleven deel van de kosten zelf. Dit kan oplopen tot 25% of meer van de rekening. Check daarom altijd in de zorgzoeker of uw zorgverlener afspraken met ons gemaakt heeft.
 
u volgend jaar voor het eerst wijkverpleegkundige zorg? En kiest u een zorgverlener met wie wij u volgend jaar voor het eerst wijkverpleegkundige zorg? En kiest u een zorgverlener met wie wij wel afspraken (dus wel een contract) hebben (voorkeursaanbieder). Dan krijgt u uw zorg volledig vergoed. U ontvangt geen rekening. Wij betalen uw zorgverlener rechtstreeks. Maar uw zorgverlener krijgt een lagere vergoeding van ons. Check daarom altijd in de zorgzoeker of uw zorgverlener afspraken met ons gemaakt heeft.